Audiența NU îți este inamicul nr. 1!
Pregătirea unei prezentări poate fi de multe ori o corvoadă, întrucât gândul de a vorbi în fața unei mulțimi ne panichează. Dorința de a crea o impresie plăcută în fața celorlalți este ceea ce stă la baza construirii unui discurs în majoritatea cazurilor. Teama de a vorbi în public ajunge astfel să fie mai puternică decât teama de moarte, deoarece suntem cuprinși de frică la gândul de a ne face de rușine în fața cunoscuților, posibililor clienți sau a unei mulțimi de necunoscuți.
Cu toate acestea, publicul considerat de cele mai multe ori dușmanul suprem, care ne analizează în cele mai mici detalii cu un ochi critic poate fi ușor transformat într-un prieten, în fața căruia să lăsăm teama pe scări și să pășim cu încredere deplină pe scenă.
- Identifică-te cu audiența ta. Dacă oamenii din sală au venit să te asculte, în mod cert au un punct comun cu tine. Poate fi industria în care activezi, poate te consideră o persoană de la care au de învățat sau pur și simplu sunt interesați de produsele tale. Oricare ar fi motivul, oamenii aceștia aleg să investească timp în a te asculta, așadar fă ca acest timp să fie unul valoros de ambele părți. Nu uita să inserezi împărtășirea unor experiențe personale, care să rezoneze cu cei cărora te adresezi, iar învațarea din propriile greșeli reprezintă un punct esențial în a le arăta oamenilor că ești asemenea lor.
- Implică publicul. O prietenie are la bază conversația, așadar un pas pentru a-ți considera audiența prietenă, este să îi incluzi pe aceștia în discursul tău. Nimănui nu îi place să asiste la un monolog sec, așa că fă din prezentarea ta un dialog cu sala. Acest exercțiu al întrebării publicului le va antrena gândirea și le va direcționa atenția către mesajul tău. Dacă livrezi un discurs după mai mulți vorbitori, sala poate fi într-o stare ușor letargică. Așadar, ridică-i în picioare, întreabă-i, implică-i. Sigur își vor aminti de tine.
- Folosește-te de umor. Ce facem când ieșim într-o seară de week-end cu prietenii undeva? Inevitabil râdem și ne simțim bine. Ce te face să crezi că nu e același lucru și atunci când livrezi un discurs? Nu degeaba râsul este cunoscut ca fiind un eliberator de tensiune. Astfel audiența ajunge să se conecteze mai bine cu tine atunci când observă că nu ești tot timpul o persoană sobră, ci ai puterea de a râde. Dacă audiența ta râde împreună cu tine, înseamnă că se simt bine, deci clar ai ajuns la inima lor.
Transformă-ți discursul într-o experiență a unei călătorii alături de prieteni. Nu uita că publicul îți poate deveni prieten doar dacă tu îți dorești asta și îl tratezi întocmai. Așadar, fă din fiecare situație de a vorbi în fața publicului, o ocazie pentru a-ți face noi prieteni.
Articol scris de Cătălina Ciobanu
Cătălina Ciobanu a absolvit Facultatea de Comunicare și Relații Publice-SNSPA și este Manager Public Speaking School. Pasionată de personal branding și leadership, se află mereu în căutarea experiențelor care să o dezvolte. Scrie din pasiune cu pasiune pe www.catalinaciobanu.ro și acceptă fiecare provocare ca pe o oportunitate.