“Public Speaking se învață de la profesioniști” – Amalia Sterescu în dialog cu Sorina Bradea
Prin proiectul ”Public Speaking se învață de la profesioniști” ne propunem să învățăm de la speakeri renumiți, care practică public speakingul în mod constant și care s-au confruntat în cariera lor cu dificultatea vorbitului în public.
Așadar continuăm seria Public Speaking se învață cu Sorina Bradea, Managing Partner Thomas International România, o companie care furnizează o serie de programe de dezvoltare, programe de instruire, bazate în special pe analiza comportamentelor. Sorina a parcurs o traiectorie interesantă, eu am întâlnit-o pe scena Business Days și pe scena altor evenimente de resurse umane, însă ea a fost și profesor și lider în resurse umane, este de asemenea antreprenor, dar eu am cunoscut-o ca și public speaker.
Amalia Sterescu: Sorina, când ai realizat că ai trecut de la un altfel de speech, cel de a preda, de a fi profesor, de a împărtăși concepte, cunoștințe, la cel de a transmite anumite mesaje ca public speaker? Când s-a făcut acest switch?
Sorina Bradea: Cred că prima dată când am simțit că fac altceva decât un discurs de business, a fost la o conferință organizată într-o primărie, când cineva mi-a cerut să vorbesc. Și am zis: despre ce? Și mi-a spus, despre ce vrei tu. Ok, să vorbesc despre ce vreau eu, totuși știam care era contextul acelei întâlniri. A fost o improvizație, a fost un discurs improvizat de fapt, pentru că nu am avut timp să mă pregătesc. Și acela a fost primul moment când am simțit că fac public speaking, dar a fost doar un sentiment. La modul serios a fost în momentul când am primit invitația de a vorbi la Business Days, pentru că abia acolo am realizat cu adevărat ce înseamnă public speaking și a fost o schimbare totală pentru că înainte de foarte multe ori mă poziționam în rolul de profesor, cam greu chiar și când ești trainer, dar este important să scapi pentru că nu te ajută în public speaking faptul că ai fost profesor.
Amalia Sterescu: De ce?
Sorina Bradea: Pentru că în momentul în care joci rolul de profesor, ai tendința să îi înveți, să îi dăscălești pe elevi. Ca și public speaker, în primul rând trebuie să fii, nu trebuie să încerci să îi înveți la modul didactic pedagogic, ci să inspiri prin ceea ce spui și cred că asta e o mare diferență între ceea ce face un profesor și ceea ce face un speaker.
Amalia Sterescu: Acum cu siguranță, mergând la o serie de evenimente de business ai putut să observi prestația speakerilor de pe scenele românești. Există un minus comun speakerilor din România, ceva ce tu ai observat și ar putea fi îmbunătățit?
Sorina Bradea: Am putea să îi spunem minus, am putea să îi spunem și o lipsă de antrenament. Și cred că ar fi două lucruril pe care le-aș menționa. Unu, cred că avem oameni care sunt foarte buni experți, care însă au o limitare în a folosi de limbaj în așa fel încât expertiza lor să inspire pe ceilalți. Și poate că într-un fel pe scenă joacă exact rolul acela de dascăl, sau de profesor de care menționam mai devreme și nu rolul de speaker inspirațional, indiferent despre ce zonă vorbim. Al doilea lucru pe care l-am observat este că avem speakeri care nu neapărat vorbesc dintr-o experiență personală de business sau de viață, ci mai degrabă dintr-o dorință de a prezenta lucrurile într-un anume fel. Astea sunt două lucruri pe care le-aș remarca.
Amalia Sterescu: Ai un ritual înainte de a te urca pe scenă, în fața unui grup numeros? Faci ceva anume înainte de a urca pe scenă?
Sorina Bradea: Trebuie să recunosc că la primele ediții Business Days nu am avut nici un ritual sau la alte evenimente unde am fost. De un an de zile, mi-am format un ritual și ritualul acesta constă în a-mi înregistra vocea pentru ca să pot să mă aud, asta pentru că am primit feedback, legat de voce în care mi s-a spus că nu îmi modulez vocea, chiar dacă pot să fac asta. Și am zis cum, dar eu îmi modulez vocea? Și mi s-a spus nu, nu îți modulezi vocea. Și am început să îmi înregistrez dar nu discursul neapărat, ci pur și simplu modulațiile vocii, pentru a-mi da seama cum mă aud ceilalți. Și a devenit un fel de ritual, înainte de un discurs, de obicei pe drum înspre, îmi înregistrez vocea ca să îmi aud propria voce.
Amalia Sterescu: Acum cu siguranță că chiar și noi dacă urcăm mai des pe scenă asta nu înseamnă că suntem lipsiți de emoție și de multe ori le spun cursanților că emoția face bine până la urmă, că aduce acel condiment necesar speech-urilor noastre. Totuși, ce sfat ai da unor profesioniști care și-ar dori să iasă în față prin public speaking, dar nu îndrăznesc pentru că le este spaimă de a vorbi în public?
Sorina Bradea: Asta e o întrebare provocatoare, pentru că este un sfat pe care cred că mi l-aș da și mie uneori. Cred că primul sfat pe care l-aș da este să își aleagă întotdeauna subiectul cu care se simt confortabil și să îl exerseze înainte. Al doilea lucru pe care cred eu că ar trebui să îl facă este să își aleagă și să își aducă practic cu ei acolo în sală niște oameni în care au încredere și să se uite la fețele lor luminoase și să le spună acelor oameni zâmbiți întruna. Și o să vadă că nimeni nu le taie capul pentru că în momentul când vorbești cu pasiune despre ceva în care crezi, oamenii se simt inspirați de tine, cu condiția să îți simtă pasiunea și emoția. Am putea urca roboți pe scenă dacă nu ar fi emoția. Noi suntem acolo pe scenă pentru că trăim emoția.
Amalia Sterescu: Îți aduci aminte de o pățanie ce ți s-a întâmplat în timpul unui speech și care până la urmă a fost o lecție foarte bună pentru tine?
Sorina Bradea: Da, am și primit feedback pe partea asta. Eu nu obișnuiesc să mă uit la slideuri și de aceea mi se întâmplă să aleg să fac o prezentare până neaparat să folosesc slideurile. Ei, și la un moment dat pentru că am zis că trebuie să folosesc niște slideuri, am uitat un slide. În spatele meu slideul meu mergea, dar pentru că eu nu mă uitam pe slideuri evident că nu am fost atentă la ce se întâmpla.
Amalia Sterescu: A fost pus pe automatic și rulau singure.
Sorina Bradea: Corect. Rulau slideurile și mă duceam înainte cu ceea ce vroiam eu să povestesc cu pasiune și înfocare. Diferența era că oamenii se uitau în spatele meu și nu înțelegeau care e legătura dintre ce e acolo și ce spun eu. Drept urmare am primit feedback: citiți-vă cu atenție înainte de discurs slideurile. Învățătura mea a fost că dacă folosesc slideurile să mă asigur că mă uit la ele în timpul discursului și nu doar să țin legătura cu sala.
Amalia Sterescu: Și o ultimă întrebare Sorina. E legată de motivație. Cu siguranță că a fi public speaker, pe diverse scene, în diverse orașe înseamnă de multe ori timp alocat pregătirii, stres, logistică și așa mai departe. Întrebarea pentru tine este care este motivația ta? De ce ai merge pe scenă ca să vorbești oamenilor?
Sorina Bradea: La început m-am gândit că mă duc să le vorbesc oamenilor pentru că vreau să îmi completez o rețea, să înceapă lumea să mă cunoască în așa fel încât după aceea să pot să vin să îmi promovez serviciile. Nu numai la Business Days, cât în general am avut această abordare. După care mi-am dat seama că de fapt mie îmi place să spun oamenilor despre ce mi s-a întâmplat, despre ce am trăit, lucruri care cred eu pentru ei ar putea să fie utile și am pus deoparte tot ce înseamnă business, tot ce înseamnă caută contacte, caută oameni cu care să faci afaceri și în concluzie ceea ce mă motivează să urc pe scenă este faptul că îmi face plăcere să fiu acolo și să dau ceva din ceea ce eu la rândul meu la un moment dat am primit de la alții. Pur și simplu motivația mea s-a redus la asta.
Amalia Sterescu: Mulțumesc foarte mult Sorina Bradea.
Nu uitați: Public Speaking se învață.
Daca ești public speaker și vrei să ni te alături acestui efort de educare contactează-ne pe http://www.publicspeakingschool.ro/!